top of page

Ambijent koji podstiče kreativnost

Updated: Apr 22

Viner Verkštate je posedovala radionice za obradu metala, izradu nakita i predmeta od srebra, knjigovezačku radionicu, radionicu za kožu i lakiranje nameštaja kao i studio za arhitekturu, učionice za crtanje i izložbeni prostor. Zidovi i drvenarija su bili obojeni u belo, a čelik u plavo i crveno. U svakoj radionici je preovladavala druga boja, koja se koristila i za dokumentaciju vezanu za određenu radionicu.

Hofamn i njegove kolege su se veoma brinule za dobrobit radnika. Viner Verkštate sa svojim čistim, lepo uređenim i svetlim prostorijama za rad je bila sušta suprotnost sumornim fabrikama u kojima su radnici radili u nezdravim i nehigijenskim uslovima. Ovde su radnici mogli u prijatnoj atmosferi da sa ljubavlju izrađuju svoje predmete. Viner Verkštate nije potpuno bežala od upotrebe mehanizacije, i radionice su bile opremljene i odgovarajućim mašinama čijoj se upotrebi pribegavalo u određenim fazama izrade predmeta.


Stvaranje koncepta modernog dizajna

Jozef Hofman, Kolman Mozer i njihove kolege su svoju kreativnost ispoljavali u različitim medijumima. Oni su se bavili dizajnom nameštaja, predmeta od metala, stakla i keramike, nakita, tekstila i knjiga. Predmeti od stakla i keramike, kao i nameštaj se nisu izrađivali u radionicama Viner Verkštatea, već je njihova izrada bila poverena najboljim austrijskim firmama iz ovih oblasti.

Poručioci i pokrovitelji Viner Verkštatea su bili iz krugova elite, umetnika i intelektualaca i oni su često angažovali Hofmana i njegove kolege da osmisle celokupan dizajn njihovih vila, od arhitekture, preko enterijera do posuđa, escejga i stoljnjaka, uključujući čak i aranžmane od svežeg cveća. Prvi ovakav projekat je bio senatorijum Purkersdorf, potom je usledio niz projekata za privatne vile, kao i kabare Fledermaus i modni atelje Emili Floge (družbenice Gustafa Klimta), a kruna će biti veličanstvena palata Stoklet u Briselu, gde će umetnici Viner Verkštatea imati prilike da rade sa skupocenim materijalima poput mermera, oniksa i egzotičnih vrsta drveta. Zidove palate Stoklet, koja je bila u vlasništvu izuzetno bogatog industrijalca Adolfa Stokleta, koji je pri tome bio obrazovan, kosmopolita i veliki pokrovitelj umetnosti, krase slike Gustava Klimta. Ova impozantna građevina, koja odiše harmonijom uspostavljenom između arhitekture, enterijera, slika i upotrebnih predmeta je oličenje najvažnije ideje umetnika Viner Verkštatea, a to je bio stav da je neophodno da umetnici, dizajneri i zanatlije udruže svoje snage na kreiranju „totalnog umetničkog dela“.


Viner Verkštate je imala svoja prodajna mesta u Berlinu, Briselu i Njujorku. Uprkos svom velikom uspehu, projekat se nije pokazao kao finansijski održiv, a nova generacija umetnika koja je zamenila osnivače je i suviše naginjala ka serijskoj proizvodnji. Viner Verkštate je prestala sa radom 1936 godine, ali njen inovativni dizajn je nastvaio da vrši uticaj na sve naredne, moderne stilske pravce.



bottom of page