top of page
melisaniketic

Rokoko XII deo - Rokoko posle rokokoa

Iako je bio osporavan, posebno krajem XVIII i početkom XIX veka kada su ga stručnjaci okarakterisali kao frivolni, sladunjavi i previše kitnjasti stil sa opštom tendencijom ka preterivanju, rokoko je ostao jedan od najomiljenijih stilova. U XIX veku za koji je karakteristično oživljavanje raznih stilova iz prošlosti rokoko će biti jedan od najinspirativnijih i najviše reprodukovanih stilova. Tada nastaje veliki broj predmeta od kojih su neki verne kopije primera iz XVIII veka a neki su slobodnije interpretacije stila rokoko. Raskošan, elegantan i ljubak rokoko nameštaj koji je istovremeno udoban i manjih dimenzija bio je posebno omiljen za uređenje salona, budoara i spavaćih soba.

   Stil rokoko je bio inspiracija i dizajnerima art nuova, inovativnog stila koji se javio krajem XIX veka dostigavši svoj vrhunac 1900. Poput rokokoa i art nuovo odlikuju vijugave linije, asimetrija i florlani i folijažni motivi preuzeti iz prirode. Visok standard izrade nameštaja iz epohe Lija XV je bio uzor dizajnerima i proizvođačima u međuratnom periodu koji su radili u art deko stilu (1920 – 1940). Luksuzni materijali, lakiran nameštaj i prefinjene intarzije su među osobenostima stila art deko koje zapravo vode poreklo iz epohe rokokoa.



Levo: ženski pisaći sto bonheuor du jour, oko 1885. kao što se može videti na ovom pisaćem stolu stil neorokoko bio je za nijansu kitnjastitiji i raskošniji od originalnog rokoko stila iz 18. veka. Brojne aplike od pozlaćene bronze na ovom pisameć stolu su jedan od primera za to. Desno: mali damski pisaći sto s početka XX veka proizvod je čuvene francuke kompanije Linke koja se specijalizovala za izradu nameštaja u oživljneim stilovima ranijih epoha. Ovaj stočić je nešto slobodnija interpretacija stila rokoko.



Pisaći sto sa cilindrom čuvenog pariskog proizvođača iz XIX veka Linkea, direktno je inspirisan pisaćim stolom kralja Luja XV koji su izradili

Oben i Raizner 60-ih godina 18. veka.


Komoda iz kasnog XIX veka izrađena po uzoru na komodu

Šarla Kresena iz 18. veka.



Levo: sto za kartanje iz polovine XVIII veka. Desno: sto za kartanje u stilu art nuovo s početka XX veka, sličnost oblika je više nego očigledna.


 Salonska garnitura u art nuovo stilu čuvenog dizajnera Luisa Majorela, vijugave konture i pozlaćena, rezbarena dekoracije odražavaju uticaj stila rokoko,

garnitura je nastala oko 1900. god.


Još jedan primer salonske garniture, ovog puta čuvenog dizajnerskog tima Sue i Mare koji je bio aktivan jednu deceniju kasnije i koji je stvarao u art deko stilu. Pored oblika i vijugavih linija koji potiču sa rokoko nameštaja i dizajn tapiserije kojom su tapacirani ovi komadi inspirisan je  živopisnim tkaninama iz XVIII veka. Oko 1910.


Levo: Pisaći sto najznačajnijeg dizajnera stila art deko, Žaka Emila Rulmana čija je forma u bliskoj vezi sa ženskim pisaćim stolom iz epohe Luja XV, 1918 – 1919.

Desno: Rulmanova komoda (iz 1926) koja će postati ikona stila art deko sa intarziranom korpom cveća, visok standard izrade, upotreba egzotičnog drveta i skupocenih materijala (abonos i amarant sa umetcima od slonovače) ali iznad svega izbor dekorativnih floralnih motiva su refrenca na stil Luj XV.


Zbog malih dimenzija i udobnosti nameštaj u stilu rokoko je prisutan u savremenom enterijeru, dok dekorativni predmeti od porcelana, metala, srebra i stakla iz XVIII veka spadaju među najpoženjnije za kolekcionare širom sveta, pogotovo ako imaju poznato poreklo koje se vezuje za značajne ličnosti.



Ponuda predmeta u stilu rokoko na tržištu je široka i raznolika, od vrhunskih komada koji se prodaju na aukcijama velikih aukcijskih kuća sa dugom tradicijom i u ekskluzivnim antikvarnicama, preko predmeta iz epohe ali manje značajnih ili nepoznatih proizvođača koje nude antikvarnice specijalizovane za XVIII vek, do velike količine dekorativnih predmeta u stilu rokoko izrađenih u XIX pa čak i u XX veku koji se mogu naći na sajmovima antikviteta i na „buvljim pijacama“, i koji uglavnom nemaju veliku materijalnu vrednost iako nisu lišeni izvesnog šarma. Naravno izuzetak su oni komadi iz XIX koje su izradili veliki i značajni proizvođači rukovođeni visokim standardima izrade i od luksuznih materijala, koji se sve više cene među kolekcionarima i koji na aukcijama mogu dostići veoma visoke cifre.


Na najekskluzivnijem sajmu antikviteta TEFAF Mastrikt ne mogi izostati predmeti iz epohe stila rokoko.



Stil rokoko ostaje inspirativan i danas kada u većoj ili manjoj meri može uticati na dizajn savremenih enterijera, u kojima može biti prisutan poneki originalni komad rokoko nameštaja, ili nov nameštaj čiji je dizajn

nadahnut primerima iz 18. veka.



I savremeni dizajneri su inspirisani stilom rokoko, ovo je bizarna i kič interpretacija stila rokoko na stolicama jednog od savremenih dizajnera.

Jedan od primera uticaja rokoko nameštaja na savremeni dizajn jeste i ovo neobično dizajnersko rešenje. Komodu sa rupom dizajnirao je Feručio Laviani za kompaniju Frateli Bofi. Duhovito dizjanersko rešenje bi verovatno šokiralo ljude u 18. veku. U svakom slučaju stil rokoko ostaje polazna referenca i za dizajn nameštaja i u 20. i 21. veku.

Comments


bottom of page