top of page

Galerija predmeta svestranih dizajnera Viner Verkštatea

Fotelja, Jozef Hofman 1908. Ova fotelja koju je dizajnirao Jozef Hofman je izrađena u fabrici nameštaja J & J Kohn. Dizajneri Viner Verkštatea su često izradu nameštaja poveravali najboljim austrijskim proizvođačima. Napravljena je od savijenog bukovog drveta, što je tehnika koju je usavršio Majkl Tonet nekoliko decenija ranije, ali je ovde Hofman iskombinovao elemente od savijenog drveta sa ravnim drvenim panelima. Paneli su perforirani u geomterijskim stilu, sa nizovima kvadrata i pravougaonika. Kao dekorativni element prisutne su i male sfere od drveta. Nagib naslona fotelje može da se podešava.



Sofa, Jozef Hofman, početak 20. veka. Sofa čini deo kompleta zajedno sa foteljama u istom stilu. Izrađena je od savijenog bukovog drveta i kod proizvođača čija je upravo ova tehnika bila specijalnost – Toneta. Sofa je elegantna zbog svojih blago zaobljenih linija, a glavni motiv su krugovi koji se nalase sa bočnih strana i u centralnom delu naslona. Tkanina kojom je tapacirana sofa je takođe dizajn Viner Verkštatea.



Kolman Mozer, klupa, početak 20. veka. Ovu pravougaonu belu klupu je dizajnirao Kolman Mozer za enterijer senatorijuma Purkersdorf. Bela boja je bila u skladu sa higijenski belim prostorijama u senatorijumu. Gotovo arhitektonska konstrukcija, ravne linije i četvrtaste forme su karakteristike prve faze dizajna Viner Verkštatea. Naslon i bočne strane su preforirani, sa nizom manjih i većih pravougaonih otvora.




Oto Prutšer, stalak za cveće, 1903. Ovaj stalak za cveće spada u detalje iz enterijera senatorijuma Purkersdorf. Konstrukcija je napravljena od drveta bukve koje je obojeno u belu boju i ona podupire jednu veću kutiju na vrhu ispod koje je dijagonalno raspoređeno četiri manje kutije od metalnih pločica. Strane metalnih kutija su dekorisane cno – belim kvadratićima raspoređenim u vidu šahovskih polja, što je motiv koji susrećemo na fasadi, podu, enterijeru i nameštaju senatorijuma. Osnova stalka je u obliku kvadrata, vertikala je istaknuta paralelnim nosačima, a čitav komad je dizajniran u arhitektonskom duhu.





Jozef Hofman, set za čaj, 1903. godina Srebro, ametist, lapis lazuri, abonos. Set je izrađen za Adolfa Stokleta i predstavlja jednu od ikona modernog dizajna iz radionica Viner Verkštatea. Vrednost predmeta ne leži u skupocenosti materijala niti u raskošnoj dekoraciji već u proporcijama, izboru materijala i vrhunskoj zanatskoj izradi. Ova porudžbina je svedočanstvo o prvom kontaktu između Hofmana i Stokleta koji će postati najvažniji pokrovitelj Viner Verkštatea.



Jozef Hofman, broš. Kao i predmeti od metala i nakit koji su dizajnirali Hofman i njegovi saradnici se izrađivao u radionicama Viner Verkštatea. Hofman je prilikom dizajniranja nakita pribegavao pravilima arhitekture. Najviše je voleo četvrtaste forme, a kada je u pitanju materijal radije je koristo srebro, mesing, polu drago kamenje i koral od skupocenih materijala poput zlata i dijamanata. Hofman je smatrao da nakit treba da istakne ličnost osobe koja ga nosi a ne da zasenjuje svojim skupocenim materijalima. Na ovom brošu su mesing i srebro iskombinovani sa najrazličitijim polu dragim kamenjem.



Oto Prutšer, servis za čaj, srebro i slonovača, oko 1920 god. Elementi ovog raskošnog servisa za čaj imaju elegantne, zaobljene drške i ručice na poklopcima od slonovače. Detalji su pozlaćeni, a pisak kod sva tri čajnika je dekorisan iskucavaljem stilizovanom folijažnom dekoracijom u plitkom reljefu. Posude su oblikovane u vidu faceta koje na efektan način reflektuju svetlost. Luksuzni materijali i vrhunska zanatska izrada su odlike ovog servisa za čaj.




Kolman Mozer, grafika, početak XX veka. U sklopu Viner Verkštatea je bila aktivna i radionica za povezivanje knjiga, a dizajneri su se bavili i grafičkim dizajnom, ilustracijom i grafikom. Grafički pristup su često primenjivali i na dizajn tekstila. Efektna grafička rešenja poput ovog su bila uzor narednim generacijama grafičkih dizajnera.



bottom of page