Umetnik raskošnog talenta i iskričave kreativnosti čija su dela sinonim za florani art nuovo stil je Emil Gale (1846 - 1904) iz Nansija. Njegov otac je bio vlasnik fabrike stakla (bavila se izradom stakla za ogledala) čiju je delatnost kasnije proširio i na izradu predmeta od keramike. U želji da njegov sin stekne što bolje obrazovanje otac ga šalje na klasične studije literature i retorike, ali Gale nakon godinu dana odlazi u Nemačku, u Vajmar, gde se posvetio sticanju znanja iz različitih oblasti koje su ga zanimale. Pohađao je časove istorije umetnosti, botanike, zoologije i filozofije, kao i kurseve crtanja i vajanja. Neko vreme je proveo u fabrici stakla u Maizentalu gde je učio tehnike obrade stakla iskazujući svoj poseban afinitet prema ovom materijalu. Od 1870 Gale je radio u porodičnoj firmi na dizajnu predmeta od keramike, da bi vremenom preuzeo i proširio posao objedinivši fabriku keramike, radionicu za izradu nameštaja i atelje za izradu predmeta od stakla.
Gale je neko vreme proveo u Londonu i Parizu gde se u Muzeju Viktorije i Alberta i u Luvru susreo sa starim venecijanskim, islamskim i dalekoistočnim staklom koje je na njega ostavilo jak utisak. Takođe je puno putovao po Loreni izučavajući biljni svet svoje pokrajine.
Emil Gale u svom ateljeu, autor portreta je Viktor Emil Pruve
Romantizam i simbolizam u literaturi su takođe uticali na rad Emila Galea, a među njegovim omiljenim pisicima su bili Vikor Igo, Teofil Gotije i Šarl Bodler. Na nekim od svojih vaza on će ovekovečiti stihove velikog pesnika simboliste. Gale je veoma cenio i japansku umetnost, na sebi svojstven način je usvojio japansku estetiku kojoj je ostao dosledan tokom čitavog svog stvaralačkog života, što je posebno uočljivo na njegovim vazama koje nose natpis „à la japonica“. Poput japanskih umetnika on je bio u stanju da prenese na svoja dela tanani svet prirode, sa suptilnim bojama čija je harmonija dovedena do savršenstva, sa studiozno prikazanim najsitnijim detaljima poput žilica i pega na laticama cveta ali ujedno i sa savršenim smislom za celinu. Njegove biljke se u fluidnom pokretu obmotavaju oko tela vaze, a dekoracija i oblik predmeta se međusobno dopunjuju i ističu.
Vaza sa šaranom „à la japonica“, Emil Gale
Emil Gale je svakako najčuveniji po svojim kreacijama od stakla, ali on se bavio i keramikom i izradom nameštaja. Na predmetima od keramike je često prikazivao životinjski svet. Njegov nameštaj vijugavih kontura dekorisan marketerijom sa floralnim motivima za koju je koristio desetine različitih vrsta drveta takođe spada u remek dela art nuovo umetnosti. Svoju ljubav prema prirodi Gale je izrazio i natpisom koji je postavio na svoju radionicu za izradu nameštaja: „Moje korenje leži duboko u šumi“.
Comments