top of page
melisaniketic

Rokoko IV deo - porcelan i žudnja za belim zlatom

Updated: May 24

Pre pojave evropskog porcelana od tvrde paste imućnoj aristokratskoj klijenteli je bio dostupan uvozni kineski i japanski porcelan, a vladari su razvili kolekcionarsku strast oformivši impresivne kolekcije predmeta od plavo-belog porcelana, kao i onog sa polihromnom dekoracijom famille verte (porcelan na kome preovlađuju zelene nijanse) i famille roze (porcelan na kome preovlađuju crvene i ružičaste nijanse). U Kini su se izrađivali predmeti za evropsko tržište čiji su oblici bili preuzeti sa evropskih predmeta od srebra dok je dekoracija bila isključivo u orijentalnom stilu.


"Porcelnaska soba" u palati Karlotenburg u Berlinu ispunjena je uvoznim kineskim plavo-belim porcelanom i figurama od belog porcelana. U 18. veku je među evropskim vladaraima vladala čudnovata "porcelanska goznica" koja se ispoljavala kao žudnja za posedovanjem egozitčnog kineskog porcelana. Evropski vladari su imali svoje skupocene kolekcije kineskog porcelana koje su ispunjavale čitave odaje u njihovim palatama. Najveći među ljubiteljima porcelana u tadašnjoj Evropi bio je elektor Saskonije Avgust Jaki koji će pokrenuti proizvodnju prvog pravog porcelana u Evropi.


   U Evropi je bio običaj da se kineski i japanski predmeti od porcelana stavljaju na postolja od livene i pozlaćene bronze i da se na njih dodaju elementi poput drški i različitih aplika takođe od pozlaćene bronze. Ovi metalni elementi su bili u čistom rokoko stilu sa obiljem školjki, voluta, cvetnih girlandi, folijažnih motiva, ljudskih figura i fantastičnih zveri. Ovi skupoceni i luksuzni predmeti su bili dostupni samo kraljevskim porodicama i najbogatijoj aristokartiji i kao takvi bili su pravi statusni simboli epohe rokokoa.


Kineske vaze sa evropskim aplikama od pozlaćene bronze u vidu postolja, drški i okvira na gornjem delu vaza. Ovi ukrasi od pozlaćene bronze bili su u rokoko stilu koji se lepo slagao sa kineskim porcelanom.


Evropljani su bili očarani porcelanom i on se smatrao belim zlatom a otkriće tajne izrade ove delikatne vrste keramike je bilo gotovo opsesija evropskih vladara koji su angažovali alhemičare da vrše eksperimente na tom polju.

   Jedan od najvećih zaljubljenika u porcelan među evropskim monarasima je bio elektor Avgust II od Saksonije i kralj Poljske (1670 – 1733), sa nadimkom „Jaki“. On je posedovao veliku kolekciju kineskog i japanskog porcelana, a žudeo je za tim da i sam proizvodi pravi porcelan od tvrde paste. Zbog toga je angažovao naučnika Ernfrajda Valtera fon Tširnhausa (Ehrenfried Walther von Tschirnhaus)(1651 – 1708) i alhemičara Johana Fridriha Botgera (Johann Friedrich Böttger) (1682 – 1719), koji su se posvetili tom zadatku u zamku Albrehtsburg u malom gradu Majsen kod Drezdena. Oni su praktično bili zatočeni jer je ishod njihovih eksperimenata morao ostati tajna. Prvi rezultat njihovog istraživanja je bila veoma tvrda crvena keramika koja je ličila na kinesku crvenu kameninu, i od koje su se izrađivali mali čajnici, kafetijere i šoljice. Pravi uspeh je usledio 1708 kada je otkrivena formula porcelana od tvrde paste, a ovo dostignuće se pripisuje Botgeru jer je fon Tširnhus u međuvremenu umro.

Fabrika porcelana Majsen (Meissen) je otpočela sa radom 1710. godine angažujući najtalentovanije modelare tog vremena, uvodeći stilove i trendove koje su nastojali da imitiraju svi ostali proizvođači porcelana koji su uskoro počeli da niču u čitavoj Evropi, jer je putem diplomatskih intriga, špijunaže i podmićivanja tajna pravog porcelana uskoro izašla van okvira ove kraljevske fabrike.

   U fabrici Majsen su se izrađivali čajnici, kafetijere, šoljice i tanjiri oslikani činozerijama, raštrkanim cvetovima, scenama sa brodovima i marinama ili ljubavnim parovima među cvetnim alejama. Ovi prizori su bili naslikani unutar kartuša i uokvireni sjajnom pozlatom. Polihromnu slikanu dekoraciju u Majsenu je razvio dekorater Johan Georg Horoldt (Johann Gregor Höroldt) (1696 – 1775) koji je bio direktor fabrike 50 godina. On je bio inovator i inspirisan orijentalnim porcelanom koji je do tad uglavnom bio verno kopiran, uveo je nov dekorativni rečnik koji predstavlja originalni spoj umetnosti sa Dalekog Istoka i evropskih formi i motiva. Njegovi radovi se odlikuju harmonijom, prefinjenim koloritom i suptilnošću.



Levo: čajnik od crvene kamenine. Prvi materijal koji je Botger uspeo da razvije tokom svojih eksperimenata bila je tvrda vrsta keramike, poznata kao kamenina.

Desno: forme predmeta od kamenine koje je uveo Botger i koristile su se i za izradu predmeta od porcelana, za šta je primer i ovaj čajnik.



Levo: Majsen je angažovao i veliki broj „kućnih slikara“ (Hausmaler) koji su dekorisali beli porcelan van fabrike, ovaj čajnik je delo takvog dekoratera.

Desno: čajnik bizarnog oblika iz rane Majsenove proizvodnje.


Levo: kafetijera sa Horoldtovom slikanom dekoracijom sa prikazima egzotičnog sveta daleke Kine. Desno: pehar sa oslikanom scenom sa jedrenjacima brodova na moru u blizini obale. Donji deo pehara krasi reljefna folijažna dekoracija sa pozlatom.


Levo: šoljica i tacninca sa oslikanom dekoracijom inspirisanom dalekim egzotičnim svetovima Afrike i Kine. Autor slikane dekoracije na predmetima je Horoldt. Desno: Činija za supu i tacna iz rane Majsenove proizvodnje, kartuši (polja) sa oslikanom dekoracijom sa motivima brodova su okružena vrhunskom pozlatom koja ima topao sjaj nijanse starog zlata.


Majsen činijica sa primorskom vedutom


Majsen urna sa poklopcem sa bojom pozadine u svetlo žutoj nijansi. Unutra kartuša naslikane su različite životinje. Na žutoj podlizi naslikane su razlistale grančice sa raznolikim cvetovima. Predmet je primer inovativnih boja podloge koje je razvijala fabrika Majsen, kao i raznovrsne dekoracije.


Ipak najosobeniji proizvodi fabrike su bile figure i grupe. Male figure od porcelana potiču od figura od šećera koje su pravili poslastičari i kojima je bila ukrašavana trpeza tokom služenja dezerta još od srednjeg veka. Najznačajniji kreator figura i grupa u Majsenu je bio Johan Joakim Kendler (Johann Joachim Kandler) (1706 – 1775), on se smatra najvećim modelarem keramike u Zapadnoj Evropi a njegovi radovi spadaju u red vrhunske skulpturalne umetnosti. Oni se odlikuju originalnošću, prefinjenošću i ljupkošću. Njegove figure su dinamične, uvek su u pokretu i živih gestova. Na odeći likova su verno prikazani i najmanji detalji a figure životinja su zapanjujuće realistične. Izbor boja je prefinjen, često koristi žutu, crvenu, ružičastu, plavu i zelenu sa akcentima u pozlati, kreirajući  živahne kontraste u odnosu na belinu porcelana. Kendlerove figure sažimaju ideale stila rokoko. Repertoar Majsenovih figura obuhvata grupe zaljubljenih parova, pastira i pastirica koji kao da su sišli sa nekog Vatoovog ili Bušerovog platna, ličnosti iz Komedije del Arte, prikaze različitih zanimanja i uličnih trgovaca, nage, krilate heruvime, životinje i ptice. Čuvena je Majsenova bizarna serija figura „Orkestar majmuna“ koja je ostala u proizvodnji do danas. Majsenove figure se odlikuju ljupkošću i živim pokretima, i uglavnom su nežnih, pastelnih boja. Detalji raskošnih krinolina dama su bili realizovani umetanjem prave čipke u porcelan čime se dobijala fina, perforirana površina. Zbog svih ovih karakteristika može se reći da je Majsenov porcelan jedan od sinonima za stil rokoko.


Levo: figura "Dečak i pas" delo je Joakima Kendlera najznačajnijeg Majsenovog modelara figura od porcelana. Desno: figura prodavačice cveća jedan je od primera prikazivanja teme različitih zanimanja na Majsenovim figurinama.

Figura "Ljubavni par i kavez za ptice" primer je predstavljanja glanatnih scena Majsenovim na figurama od porcelana. Žanr i galantne scene, pored slikarstva, bile su omiljene teme i na drugim poljima umetnosti, uključujući i predmete od porcelana.

Ličnosti iz Komedije del Arte kao tema Majsen figura: (levo) „Arlekin se klanja“, (desno) „Kolumbina i Arlekin plešu“.

Pantalone i Kolumbina

Levo: porcelanska grupa "Operski pevači". Desno: dve Kendlerove figure čine grupu „Poslati poljubac“.



"Majmuni muzičari"ili "Orkestar" jedna je od tema osmišljenih u fabrici Majsen u 18. veku.


Jedan od najneobičnijih ranih poduhvata fabrike Majsen je bila izrada, tokom 20-ih i 30-ih godina 18. veka čitave menažerije figura svih vrsta lokalnih i egzotičnih ptica i životinja od čistog porcelana u prirodnoj veličini i bojama za hol u Japanskoj Palati u Drezdenu. Avgust II je želeo da 30 soba ove palate potpuno ispuni kineskim, japanskim i Majsenovim porcelanom koji bi bio raspoređen po različitim tematskim celinama, ali je umro pre nego što je realizovao ovaj ambiciozni projekat. Figure životinja su izradili modelari Johan Goltib Kirhner i Johan Joakim Kendler. Interesantan podatak koji svedoči o tome koliko su rani Majsenovi predmeti kraljevske proveniencije cenjeni i danas je da je Kendlerova figura majmuna od belog porcelana (visine 48 cm) izrađena  oko 1732 za Japansku Palatu prodata na aukciji aukcijske kuće Sotsbi za 970 000 eura (na slici dole).



Godine 1722 je uvedena čuvena oznaka u obliku dva ukrštena mača, po uzoru na grb Saksonije, i ona je slikana podglazurno plavom bojom na donjoj strani predmeta pre glaziranja. Pored toga postojale su oznake u vidu brojeva i inicijala za slikare, dekoratere modele i godine. Označavanje porcelana je bilo obavezno, kako bi se komadi dekorisani u fabrici razlikovali od onih koje su dekorisali kućni slikari. Oznaka ukrštenih mačeva je prošla kroz nekoliko transformacija i koristi se i danas. Ovo je takođe jedna od najčešće falsifikovanih oznaka na porcelanu.

Comentarios


bottom of page