Najznačajniji slikari epohe rokokoa koji su imali snažan i sveobuhvatni uticaj na dekorativne umetnosti u XVIII veku su Žan – Antoan Vato (Jean Antoine Watteau) (1684 – 1721) i Fransoa Bušer (François Boucher) (1703 – 1770). Vato je doživeo slavu u periodu vladavine regenta Filipa od Orleana. On je slikao galantne scene sa ljubavnim parovima u vrtovima, gospodom i damama koji muziciraju u prirodi, ličnostima iz Komedije del Arte i nagim, klasičnim boginjama i krilatim heruvimima. Ove slike su melanholične atmosfere sa smislom za melodramu. Njegove figure su smeštene u raskošne, izmaštane pejsaže, a ove teme se nazivaju galantne svečanosti (fête galante).
Vato je uticao na sve umetnike naredne generacije, a najznačajniji među njima je Fransoa Bušer čije slikarstvo postaje sinonim za stil rokoko i uzor svim dekorativnim umetnostima. Bušer je bio prvi slikar kralja Luja XV, direktor Kraljevke Akademije i kraljevske manufakture tapiserija Gobelin, a njegova najznačajnija pokroviteljka je bila kraljeva ljubavnica Madam de Pompadur. Njegova omiljena tema su bile pastoralne scene sa raskošno odevenim likovima pastira i pastirica, prožete ljupkošću, sentimentalnom ljubavlju i erotikom. Pored toga slikao je mitološke scene sa nagim figurama antičkih boginja, senzualne aktove i bucmaste krilate heruvime. Na njegovim delima je ovekovečena frivolna atmosfera epohe, sa svim svojim dražima. Njegove slike su bile dostupne zahvaljujući brojnim gravirama i na taj način su direktno uticale na sve dekorativne umetnosti tog doba. On je kreirao maštovite nacrte za tapiserije manufakture Gobelin a kraljevska fabrika porcelana Vensan kasnije Sevr je izrađivala figure Bušerovih pastirica i pastira od belog neglaziranog biskvitnog porcelana, dok je posuđe bilo oslikano žanr scenama u njegovom stilu delikatnom i širokom paletom pastelnih boja. Čuvena fabrika porcelana Majsen je takođe svoje posuđe dekorisala scenama preuzetim sa Bušerovih gravira. Bušer je slikao i izmaštani svet Dalekog Istoka, odnosno činozerije, sa orijentalnim motivima prilagođenim evropskom ukusu. Bušer je kombinovao lepe i dekorativne umetnosti kreirajući raskošnu i ljupku celinu, a upravo to zamagljivanje granice između lepih i dekorativnih umetnosti je jedna od odlika stila rokoko.
Antoan Vato, Društvo u prirodi
Antoan Vato, Likovi iz Komedije del Arte
Antoan Vato, Čari života
Antoan Vato, Iris - lepo vreme
Fransoa Bušer, Usnula pastirica
Fransoa Bušer, Venrina toaleta
Fransoa Bušer, Diana nakon lova
Fransoa Bušer, Doručak. Žanr scene poput ove predstavljaju dragocena svedočanstva o svakodnevom životu u periodu epohe rokoka.
Frasoa Bušer, Toaleta. Rokoko slikarstvo po prvu put u istoriji umetnosti stavlja u fokus prizore iz svakodnevnog života. Ove žanr scene koje ponekad prikazuju najintimnije trenutke i privatne prostore dragocena su svedočanstva o svakodnevnom životu u 18. veku.
Comments