0

€0

Home > IKONE > SVETI DIMITRIJE

SVETI DIMITRIJE

SVETI DIMITRIJE

€2100

Dimenzije: 75 x 60 cm

Tehnika: ulje na platnu

Period: 19. vek

Poreklo: Srbija (Vojvodina)

Na ikoni je prikazan Sveti Dimitrije, u celoj figuri, u vojničkom panciru, ogrnut crvenim plaštom  bogatih nabora. On u desnoj ruci drži koplje, dok levom rukom pridžava veliki ovalni štit, istovremeno držeći izduženi drveni krst koji, zajedno sa zlatnim oreolom oko njegove glave, ukazuje na njegov status svetog ratnika. On se nalazi u okviru naturalistično prikazanog pejsaža, sa arhitekturom i planinama obavijenim izmaglicom, u daljini. Polovinu pozadine zauzima nebo, koje prelazi iz bledo – crvenkaste u svetlo plavu boju, čime se dodatno ističe dubina prostora. U gornjem uglu, u roju oblaka obasjanih blistavom – zlatnom sunčevom svetlošću lebdi anđeo, držeći maslinovu grančicu kao simbol mira, i venac od lovorovog lišća kao simbol  pobede, večnosti i čistote.

Sveti Dimitrije Solunski spada među najvažnije svete ratnike i mučenike, koji je posebno bio poštovan na Balkanu. Prema predanju bio je slovenskog porekla. Veruje se da je umro kao mučenik početkom 4. veka, u doba velikog progona hrišćana, tokom vladavine cara Dioklecijana. Pošto je bio hrabar i izuzetno vešt ratnik, postavljen je za glavnog zamenika konzula u Solunu. Međutim, vlasti nisu znale da je bio hrišćanin, što se ispostavilo kada je, umesto da ih progoni, štitio hrišćane, i čak širio njihovu veru, propovedajući Jevanđelje. Kada je to otkriveno, Dimitrije je bio uhapšen i prisiljen da se bori sa gladijatorima. Umro je u zatvoru proboden kopljem. Kasnije je kao svetac bio proglašen za zaštitnika Soluna.

Velika seoba Srba 1690. u pogranični deo Habzburške monarhije označava početak značajnog preokreta u srpskoj kulturi i umetnosti, u smislu uključivanja u aktuelne zapadno-evropske kulturno umetničke tokove, što se odrazilo i na crkvenu umetnost i ikonopis. Prvobitno su se u religioznoj umetnosti ispoljili uticaji baroka, a potom klasicizma, realizma i akademizma. Tome je značajno doprinelo i to što se, u 18. i još više u 19. veku, veliki broj umetnika školovao u inostranstvu. U početku glavno odredište mladih umetnika bio je Beč, a kasnije i Minhen i drugi evropski centri. O potpunom udaljavanju od tradicionalng pravoslavnog ikonopisa, koji počiva na vizantijskoj umetnosti, svedoči i ova ikona. Bitno je napomenuti da srpska umetnost nikako nije bila usamljena na svom putu usvajanja zapadno-evropskih uticaja, već da se na isti način razvijala i umetnost u drugim pravoslavnim sredinama, pre svega u Rusiji.

Proizvod je dodat u korpu! Molimo sačekajte...

SLIČNI PROIZVODI

IKONA BOGORODICA TIHVINSKA

1200


Proizvod je dodat u korpu! Molimo sačekajte...

IKONA BOGORODICA CVET KOJI NE VENE

2100


Proizvod je dodat u korpu! Molimo sačekajte...

BOGORODICA TRENODUZA

1200


Proizvod je dodat u korpu! Molimo sačekajte...

BOGORODICA TRENODUZA, ITALIJANSKA

1500


Proizvod je dodat u korpu! Molimo sačekajte...

IKONA HRIST SVEDRŽITELJ

900


Proizvod je dodat u korpu! Molimo sačekajte...

IKONA SVETI UBRUS

1800


Proizvod je dodat u korpu! Molimo sačekajte...

KAMENOVANJE SV. STEFANA

1100


Proizvod je dodat u korpu! Molimo sačekajte...

KUĆNI IKONOSTAS

1500


Proizvod je dodat u korpu! Molimo sačekajte...

IKONA SVETI KONSTANTIN I JELENA

1200


Proizvod je dodat u korpu! Molimo sačekajte...

IKONA SVETI JOVAN KRSTITELJ

1200


Proizvod je dodat u korpu! Molimo sačekajte...

IKONA SVETI NIKOLA

800


Proizvod je dodat u korpu! Molimo sačekajte...